Statut Fundacji FreeLING
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja FreeLING, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Iwonę Ostrowską, Stefanie Bogaerts, Katarzynę Szylderowicz i Małgorzatę Szczypińską, zwane dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Beatę Otkałę w Warszawie, w dniu 13 czerwca 2014 r.
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest miejscowość Łapiguz.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej oraz zagranica.
§ 3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. edukacji i kształcenia ustawicznego.
§ 4
Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
§ 5
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Celem Fundacji jest działalność edukacyjna i kulturalna w zakresie:
- kształcenia zawodowego tłumaczy (w tym kształcenia ustawicznego),
- nauki języków obcych,
- promowania (międzynarodowej) wymiany kulturowej, której integralną część stanowią znajomość i nauka języków obcych.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:
- organizowanie i prowadzenie warsztatów, konferencji, seminariów oraz innych form kształcenia,
- inicjatywy i projekty o charakterze edukacyjno-kulturalnym związanym z celami statutowymi Fundacji,
- wydawnictwo publikacji w formie drukowanej lub elektronicznej,
- prowadzenie i udostępnianie stron internetowych o zawartości informacyjnej, edukacyjnej i kulturalnej,
- prowadzenie i wspieranie badań naukowych oraz przyznawanie wsparcia finansowego, grantów i stypendiów w celu promowania działań o tematyce związanej z celami statutowymi Fundacji,
- współpracę z osobami fizycznymi, osobami prawnymi, organizacjami i instytucjami państwowymi.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 8
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 3000 zł (trzy tysiące złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 9
- Dochody Fundacji mogą pochodzić z:
a. darowizn, spadków, zapisów,
b. dotacji i subwencji osób prawnych,
c. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
d. dochodów z majątku fundacji,
e. opłat wnoszonych przez uczestników projektów, warsztatów, konferencji, seminariów i innych form kształcenia wynikających z działalności statutowej Fundacji,
f. sprzedaży publikacji i materiałów szkoleniowych,
g. odsetek bankowych. - Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§ 10
Władzami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
- organ kontroli wewnętrznej w formie Rady Fundacji, zwany dalej Radą.
Zarząd
§ 11
- Zarząd składa się z nie mniej niż 2 osób i nie więcej niż 5 osób i jest powoływany na trzyletnią kadencję.
- Funkcja członka Zarządu może być pełniona przez więcej niż jedną kadencję.
- Członków pierwszego Zarządu, pierwszego Prezesa Zarządu i pierwszego Wiceprezesa Zarządu powołują Fundatorzy.
- Członków kolejnych Zarządów, w tym Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu, powołuje Rada.
- Członkowie Zarządu powoływani są bezwzględną większością głosów.
- Fundatorzy mają prawo zasiadać w Zarządzie.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a. złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c. śmierci członka Zarządu. - Jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach (rażące naruszenie zasad statutowych, nieprzestrzeganie postanowień i uchwał władz Fundacji; brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Fundacji) Zarząd w całości lub jego poszczególni członkowie mogą zostać odwołani przez Radę przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 12
- Do kompetencji Zarządu należą:
a. wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
b. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
c. realizacja celów statutowych,
d. sporządzanie planów pracy i budżetu,
e. sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
f. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
g. zatrudnianie pracowników niebędących członkami Zarządu i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
h. składanie wniosku do Rady o zmianę statutu,
i. składanie wniosku do Rady o połączenie lub likwidację Fundacji. - Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie do zatwierdzenia roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 13
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 15 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd może odbywać posiedzenia w siedzibie Fundacji lub w dowolnym przez siebie wybranym miejscu. Zarząd może także przeprowadzać zebrania za pomocą środków telekomunikacyjnych (telekonferencja). W przypadku zebrania w formie telekonferencji, protokół z zebrania zostanie przesłany do wszystkich członków w celu jego podpisania i odesłania pocztą do siedziby Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów, jeśli inne postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- W razie potrzeby Zarząd może przeprowadzić głosowanie w formie pisemnej. Głos można również oddać w formie elektronicznej, wysyłając wiadomość elektroniczną z odpowiednią informacją do wszystkich członków Zarządu.
Sposób reprezentacji
§ 14
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, składać może każdy członek Zarządu samodzielnie.
- W sprawach majątkowych powyżej kwoty 25 000 zł (dwudziestu pięciu tysięcy złotych) wymagany jest podpis dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Prezesa.
Wynagradzanie członków Zarządu
§ 15
Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie za kierowanie bieżącą działalnością Fundacji, w szczególności za prowadzenie administracji Fundacji oraz prowadzenie wszelkich projektów związanych z realizacją celów statutowych Fundacji.
W związku z powyższym członkowie Zarządu nawiązują z Fundacją stosunek pracy w formie umowy o pracę lub umowy zlecenia. Umowę z członkami Zarządu podpisuje Przewodniczący Rady.
Rada Fundacji
§ 16
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada składa się z nie mniej niż 3 osób i nie więcej niż 7 osób, w tym
a. maksymalnie trzy miejsca są przewidziane dla zwyczajnych członków Rady,
b. cztery miejsca są przewidziane dla Fundatorów (Fundator może ale nie musi zasiadać w radzie). - Rada jest powoływana na czteroletnią kadencję.
- Członków pierwszego składu Rady, w tym Przewodniczącego Rady, powołują Fundatorzy.
- Członków kolejnych Rad, w tym Przewodniczącego, powołuje Rada, której kadencja upływa. Mandaty członków Rady ustępującej wygasają dopiero z chwilą powołania nowej Rady.
- Członkowie Rady i Przewodniczący Rady powoływani są bezwzględną większością głosów.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
- Jeżeli Fundatorzy nie są członkami Zarządu, mają prawo zasiadać w Radzie. Mogą zostać członkami Rady w każdej chwili, także w czasie trwania kadencji Rady, po złożeniu odpowiedniego oświadczenia na ręce Przewodniczącego Rady.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a. dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c. śmierci członka Rady. - W szczególnie uzasadnionych przypadkach (rażące naruszenie zasad statutowych, nieprzestrzeganie postanowień i uchwał władz Fundacji; brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Fundacji) odwołanie członka Rady może nastąpić w wyniku uchwały podjętej bezwzględną większością przez pozostałych członków Rady Fundacji.
§ 17
- Do zadań Rady należą w szczególności:
a. nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
b. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności, w tym sprawozdania finansowego, oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
c. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesa Zarządu,
d. podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy,
e. podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy,
f. podpisywanie umów o pracę lub umów zlecenia z członkami Zarządu.
g. podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§ 18
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek członków Rady, lub na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch członków Rady dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów, jeśli inne postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
- Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub wyznaczony przez niego zastępca.
- Rada może odbywać posiedzenia w siedzibie Fundacji lub w dowolnym przez siebie wybranym miejscu. Rada może także przeprowadzać zebrania za pomocą środków telekomunikacyjnych (telekonferencja). W przypadku zebrania w formie telekonferencji, protokół z zebrania zostanie przesłany do wszystkich członków w celu jego podpisania i odesłania pocztą do siedziby Fundacji.
- W razie potrzeby Rada może przeprowadzić głosowanie w formie pisemnej. Głos można również oddać w formie elektronicznej, wysyłając wiadomość elektroniczną z odpowiednią informacją do wszystkich członków Rady.
§ 19
Członkowie Rady nie pobierają wynagrodzenia za pełnienie swojej funkcji. W uzasadnionych przypadkach mogą oni wnioskować o zwrot kosztów przejazdów i zakwaterowania ponoszonych w celu wykonania swoich obowiązków. Wnioski o zwrot kosztów zatwierdza Zarząd.
Rozdział V. Zmiana statutu, połączenie i likwidacja Fundacji
§ 20
Zmian w statucie Fundacji na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy dokonuje Rada bezwzględną większością głosów. Zmiany statutu nie mogą dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
§ 21
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada bezwzględną większością głosów.
§ 22
- Fundacja ulega likwidacji w przypadkach ustawowych, gdy Rada tak postanowi.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada bezwzględną większością głosów.
- O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego ds. edukacji i kształcenia ustawicznego.
- Środki finansowe i majątek pozostałe po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
Treść Statutu została przyjęta przez Fundatorów Fundacji FreeLING w dniu 13 czerwca 2014 r. i zatwierdzona przez Sąd Okręgowy Lublin-Wschód w procesie rejestracji Fundacji w KRS w dniu 14 sierpnia 2014.